XIV Архитектурно биенале, Венеция, юни–ноември 2014 - част I

(0 гласа, средно 0 от 5)
1_Fundamentals-14th-Venice-Architecture-Biennale-001

ИЗСЛЕДВАНЕ НА ФУНДАМЕНТИТЕ НА АРХИТЕКТУРАТА (част I)


„Исках моeто биенале да прекъсне връзката със съвременната архитектура…
Участващите страни показват, всяка по своя начин, радикалното разцепване на модернизма, във века, когато хомогенизиращия процес на глобализацията е главното повествование.” 2
                                                                                                                     Рем Кулхас


Избирането на Рем Кулхас за Директор на XIV Архитектурно биенале, Венеция, предопределя еднозначно изключителността на световното събитие. Той многократно е афиширал специалното си отношение към Модернизма и ракурсите на архитектурата, които го вълнуват, дори на територията на Биеналето. Оказва се, че един успешен куратор трябва да е повече от добър архитект (справка SANAA, 2010 и Дейвид Чипъръфийлд 2012) и повече от добър критик (справка Арон Бетски, 2008). Рем Кулхас е несъмнено най-мислещият от живите архитекти, в зрелостта на 70-те си години. Известен със силната си воля и легендарно авторитарен характер, той се радва на огромна популярност. 
Питър Айзенман, 81-годишният му американски колега, го определя като "тотемната фигура" на последните 50 години, която може да се сравнява по влияние с Льо Корбюзие през първата половина на двадесети век, когато той е всявал същото уважение. 1  
1__Rem_Koolhaas_01

Още през пролетта Рем Колхас обяви темата Fundamentals на 14 –тото издание на биеналето, която счита за екзистенциално важна. Той твърди, че Архитектурното биенале, подобно на изкуствата, третира артистично и замъглено своите теми което изисква пренастройката му с цел „съсредоточаване върху архитектурата като програма." Затова Кулхас прави радикалния избор - да изключи съвременния дискурс на архитектурата и да създаде своята селекция отделно от архитектурните творби (може да се каже и от архитектите). Той заявява категорично: „Това биенале ще е за архитектурата, а не за архитектите” 2, имайки предвид, че няма да ни показва обичайните произведения на архитектите-звезди. Вместо тях, присъстват изследванията на елементите и процесите, отправили поглед към миналото и настоящето, за да проектират визията за бъдещето развитие. Удължаването на времетраенето на събитието с три месеца ще подобри възможността за осмислянето на това познание.  
Биеналето, с общото заглавие „Фундаменти” се състои от три взаимосвързани изложби, разработващи цялостната концепция: „Усвояване на модернизма 1914-2014” е обединяващата тема на националните павилиони за сложните, различно обагрени процеси съпътстващи възприемането му.  „Елементи” в Централния павилион, концентрира вниманието върху елементите на сградите, използвани от архитектите навсякъде и по всяко време. Изложбата „Мондиталия” в Arsenale е посветена на Италия - с 41 изложби, събития и театрални продукции.


УСВОЯВАНЕ НА МОДЕРНИЗМА
Националните изложби интерпретират стогодишната си архитектурна история,  съсредоточени върху периодите "когато процесът на модернизацията е най-остър. Участващите 65 страни изследват ключовите моменти от вековната модернизация; Заедно с това, изложбите разкриват как различните материални култури и политически ред са трансформирали Модернизма в специфичните му форми." Усвояването на модерността, според куратора, се разбира „не като благодарно възприемане на различното състояние, а по-скоро, както един боксьор поглъща противниковия удар, много наясно, че това е типично за насилствения процес." 2  Усилията на Директора, да прекрои и подреди Биеналето, се увенчават с успех. Националните изложби себеотрицателно изясняват процесите на своята Модернизация, с което са силно интригуващи.  
 Наградата „Златен лъв” за най-добра национална изложба, получава “Гарванов поглед върху Корейския полуостров”.  
2_-2_02A
2-korea_1_02

 
Разнообразно представените четиридесет проекта демонстрират как архитектурата формира националната идентичност на разделената държава в силно политизираната обстановка след Корейската война; границата, която разделя полуострова; мистерии, неизречени неща, както и тъга. Кураторите от Mass Studies търсят активно взаимодействието със Северна Корея, с което разширяват пространствения и архитектурен разказ до изразяване на гео-политическата реалност, а създадените връзки на различни нива се определят като важна предпоставка за бъдещото обединение. 
 
Сребърен лъв печели чилийската изложба „Монолитни противоречия” - епичен разказ между политиката и архитектурата, обхващащ периода от първия панел, внесен от СССР по времето на Салвадор Алиенде, до наши дни. Тя е организирана около истински бетонен панел със спецификациите на 28 панелни системи, илюстрирана чрез обзаведен апартамент. Журито оценява високо усилията на куратора: ”да се фокусира върху един основен елемент на съвременната архитектура - сглобяемата бетонна стена – който критично изяснява ролята на елементите на архитектурата в различни идеологически и политически условия". В рамките на историографията на модерната архитектура като сграда традиция, панелното строителство заема сравнително маргинална позиция, независимо от факта, че повече от 170 милиона панелни апартаменти са били построени по време на втората половина на 20 век. 
Специалните поощрения на журито получават националните павилиони на Русия, Франция и Канада. 
 
3_Russia-1_03
3_RUSSIA_-2_03A
4_France_04
5_Canada_05


 „Fair  enough”, Русия, говори на съвременния език на комерсиализацията на архитектурата. Идеите са изложени за продажба от 20 руски фиктивни фирми на международен търговски панаир, като пример за глобална модерност и основна платформа за тяхното разпространение.Това не е панаир на продукти, а Expo на идеи, в който архитектурната история посреща съвременните нужди. Освен това, изложбата е иронично огледало на баналността, с което печели силна симпатия. „Модернизма: обещание или заплаха”, изразява очакванията и разочарованията по пътя на френската модернизация в индивидуалното жилище, индустриалното строителство и мащабните проекти. Идеята е илюстрирана чрез макети и находчиви игрални или документални филми. Канадските „Арктически адаптации” очертават пътя от иглуто до интернет и ролята на модерната архитектура в инуитските общности на Нунавут - най-северната територия на страната. 
 

АНАЛИТИЧЕН И ЗАДЪЛБОЧЕН ПРОЧИТ НА МОДЕРНИЗМА
Това изследване на своята духовна територия правят Аржентина, Бразилия, Мексико, Хърватска, Италия, Великобритания, Япония. Всички те разработват темата чрез осмисляне на грандиозен фактически материал. Той е структуриран според избраната идея, а характеристиките на развитието на конкретната страна, са изведени критично но и с особена гордост. Бразилия възприема архитектурните си върхове на Мoдернизма като традиция;  
7_IdealReal_-_Argentina_-1_07A
7_IdealReal_-_Argentina_-_2_07
8__Mexico_1_08
6_-1_06

Аржентина анализира периодите на Идеално/Реално: зараждане, подем на социалните и културни идеи, тоталитаризъм, пост-модернизъм… до глобалния град, а мексиканците са Обречени да бъдат модерни;
 
9_Japan_1_09
9_Japan.2_-_____

Изложбата „Реалния свят" от Япония,  убедително представя как икономическите процеси, свързани с петролната криза през 1970 г., предизвикват решаващото модернизиране на японската архитектура в посоката на критични експерименти, свързани с реалния човек. Тя повлиява положителното върху обществото и нейните послания, организирани на импровизираната строителна площадка чрез многобройни артефакти. 
Външните пространства в Джардини и рекреациите също носят модернистични послания. 
10_.jpg-_010
10______03
10____Finland



ИДЕИТЕТЕ И ФИЛОСОФИЯТА НА МОДЕРНИЗМА 
се разбулват в незабравимо поднесеният спомен за двамата визионери - швейцарския социолог Луциус Буркхарт и архитекта Седрик Прайс, наречен A stroll through a fun palacе (Разходка през дворец за забавления). 
11__Swiss
12_Great_Britain_-1_12A
12_Great_Britain_2_012
_13_Thailand_3_02

Изключителните мислители променят решително терена на архитектурата с минимални средства - брилянтни епиграми и полемичния си гений за мобилизиране на реалността. Датската идея Овластяване на естетиката е обоснована на Принципа на допълнителността, предложен от Нилс Бор, за да обясни характера на светлината. Колкото и елитарна да изглежда тезата, съвременната архитектура има необходимост от интердисциплинарен прочит. Павилионът на UK разказва критично за утопиите на британския модернизъм, търсейки корените им в миналото и традицията, причините за провалите, като не пропуска и съпътстващите елементи на поп културата. Тайланд представя хипнотизиращата, нереално осветената инсталация „Духовността – свобода и творчество”, изградена по принципите на източната фина естетика: мекота, лекота и естественост - превърнати в идейни фундаменти на тайландския модернизъм.  
Представените Балкански страни, като Косово, Македония, Албания, са останали до известна степен встрани от Модернизма, както и Коста Рика и Бахрейн. Въпреки това, Кулата от Косово, изградена от традиционни трикраки столчета, е пленително модернистична и доказва сложните взаимо-обогатителни процеси. 
14_Kosovo_-_____013
_14-2_Kosta_Rika____
_14-3__Bahrein

Отсъствието на България от благодатната за нас тема буди съжаление, на фона на сериозно популяризиращата своята култура Македония, без особени архитектурни постижения, както и амбициозната изложба на Турция. Изпуснат е златният шанс българската архитектура да заеме подобаващото й се място на световната територия на Модернизма. 
(следва)
____________ 
1 От интервю с Питър Айзенман, http://www.dezeen.com 
2 От интервю на Рем Кулхас, Директор на архитектурното биенале: http://www.dezeen.com и  www.labiennale.org 
Илюстрации: от автора и www.labiennale.org


Специален кореспондент за The Building: арх. Анета Трифонова
 
 
Сподели
 
Уебсайт на автора: www.labiennale.org