Арх.Анета Булант и Клаус Вайлцер - австрийските Жан-Клод и Кристо Явашеви?

(2 гласа, средно 5.00 от 5)
BULANT---WAILZER_10_02

Стъклените конструкции на българката и австрийския й партньор са тяхна запазена марка.

В творчеството на арх. Анета Булант - Каменова и Клаус Вайцлер стъклените конструкции заемат специално, дори централно място. И то се крие в тяхното светоусещане за стъклото - този древен материал, който използват с лекота при техните проекти и реализации. 
Стартът на виенското бюро започва точно преди 20 години и е обречен … на успех. 

Зимни градини са били строени още много отдавна, но тази, която те правят в Залцбург (отличена с множество награди) е, че това е изцяло стъклена  конструкция, много елегантна, с изолиращи плоскости от многослойно стъкло, слепени само помежду си, без носеща метална конструкция. Единственият метал са …пантите на вратите. 

Winterg.Sailer-salzburg

Досега са реализирали 3 стъклени градини от този тип към съществуващи  сгради, като при всяка следваща се стремят да внесат нещо ново, да уголемят  максимално големината на стъклените плоскости, съобразно напредъка на продукционните възможности на стъклото. „Имахме щастлив старт. Направихме тази стъклена конструкция така, че днес навсякъде копират от нея. Сега не е нещо ново, но тогава  дълго време се говореше за нея”, припомня арх. Булант. 

Усетът към стъклото и на двамата архитекти е забележителен - правят леки, ефирни конструкции и усещането е за форми, които не тежат в оживеното градско пространство и не уморява сетивата.  И най-странното е, че сякаш архитектурата отстъпва на заден план, а хората  имат по-голяма свобода и полет на движенията, на фантазията. „Стъклото е един магически материал с това, че отразява светлината и прави огледални образи. То създава цялостно впечатление и за околността -  материал, който много добре общува с околната среда, носи прозрачност, лекота, както и някои фантастични образи сравнен с другите материали, които сякаш са „закостенели”като напимер  бетон, камък. Ние нямаме нищо против  каменните материали, които са голяма ценност, но стъклото има особени качества”, споделя арх. Булант. 

Именно магическото въздействие на стъклото ги кара да го предпочетат като материал за надгробния паметник на австрийския композитор Гьорг Лигети, които арх. Булант и Вайлцлер познават приживе лично и от години. Лигети е един от известните модерни композитори от края на 20-и век, с унгарско потекло, работи и в Лос Анджелис със Стенли Кубрик, негова е филмовата музика на „2001:Одисея в  Космоса”. Композиторът е погребан в Алеята на почетните граждани на Виена. 

Ligeti02-View-leftt_02

Паметникът му от стъкло е масивен кристален блок, с „ проста” форма, която се променя поради качеството на стъклото да отразява светлината. А надписът с името на композитора, гравиран със специален лазерен лъч  „плува” в стъклото. И когато се отразява, буквите се виждат многократно. Паметникът е необикновен и с това, че във всеки един момент се изменя, изглежда по различен начин - в зависимост от сезона, по кое време на денонощието го виждате, дали вали дъжд или грее слънце, различен е погледнат отляво, и отдясно. 
„Това е предимството на стъклото пред всички останали материали. Масово паметниците се правят застинали, мрачни, а този е като жив, лъчезарен. И това отговаря на темперамента на Лигети, композиторът имаше лъчезарен характер”, добавя още арх. Булант.

KHM_2_02

Още иновативни решения
Друг също много иновативен техен „обект” е стъкленият ръкав към МОЛ-а на Лугнер във Виена, който е построен преди 11 години. Целта е да се създаде изкуство, в което зрителят да участва, както при стъклените конструкции - всеки път е различно, и всеки път получаваш различни впечатления. 
Мостът е без колона, за първи път го правят изцяло остъклен, затворен и висящ. Строен е заедно с една световна фирма „Вагнер Бюро” – чийто представители навремето са градили Орловият мост в София, а днес международно признатата фирма има специален екип, който работи само стъкло. 

Lugner_Bridge-02

Фирма „Вагнер Бюро", строила моста на Лугнер е стара австрийска металостроителна фирма, която е добила световна известност и строи в целия свят. Напоследък има специален отдел за стоманено–стъклени конструкции.
За реализацията отново получават множество награди, а през 2007 г. този мост беше между 40 –те обекта в света, наградени от Чикагския архитектурен музей с международна наградата за нова световна архитектура. „Нашите мостове и сгради започват да живеят своя собствен живот и ние не можем да им влияем”, казва арх. Булант.

Усещането за родство с творбите на Кристо и Жан-Клод  Явашеви идва  именно от  стъклените конструкции на арх. Булант и Вайцлер, както и от тяхното светоусещане за възможностите на стъклото като архитектурен и строителен материал да опакова сградите. Стъклените „скафандри” са ефирни, прозрачни и под тях винаги прозира истинското лице на сградата, а в същото време пространството е преобразено.

Oper-Linz-1_02

Проектите и реализациите им в тази насока са многобройни: конкурс за стъклена сграда на кметството в Тулн, за нова визия на Фолксоперата във Виена, за Културно-историческия музей  на Виена, за операта в Линц и още, и още…

Volksoper_night

Жените и архитектурата
2016 г. е година на жените-архитекти, и точно заради това темата продължава да е повече от актуална. По този въпрос се заговори и  след внезапната кончина на  Заха Хадид преди около месец. „ Веднъж присъствах на една нейна публична лекция, и тя отново повдигна въпросът за съществуващото неравноправие между жените и мъжете архитекти …За нея сигурно е така: всеки милиметър от нейния път да е борба, защото в Англия обществото е консервативно. Но в моя път аз не съм имала чувството, че съм пренебрегвана като жена -архитект. Обикновено строителните фирми имат предубеждение към жените-архитекти, но когато видят, че знаеш и можеш, всичко си идва на мястото  Нямам негативен опит, а и имах самочувствие, още от България”, споделя арх. Булант. 

Във Виена също нещата потръгват. Арх. Булант идва на гости при Анна-Люля Праун – известна интериорна архитектка от български произход, близка приятелка на семейството. „На нея дължа много от знанията си по вътрешна архитектура, както и познанството си с едни от най-известните виенски архитекти от 70-те години. По-късно „наследих” и много от нейните клиенти,” обобщава арх. Булант.

Автор: Светлана ЖЕЛЕВА
 
Volksoper-day
Ligeti-01_front_view
Oper-Linz-maquett


Сподели

Тагове: арх. булант | клаус вайцлер | стъклени конструкции

 

Новини

25 Септември 2018, 11.20
Срокът за подаване на оферти е 18 октомври, след който ще бъдат допуснати...
21 Септември 2018, 09.48
На 19-ти септември 2018 г. в София, в шоурума на фирма "АТАМА" се проведе журирането...
19 Септември 2018, 17.52
Отворената дискусия потърси отговори на въпросите какво е хармонична среда и...
Медийни партньори
VIP медиен партньор