Общата основа на приемствеността, връзка с контекста, сходство на идеи

(0 гласа, средно 0 от 5)
04-1Добрата архитектура зависи от гения на своя създател, но не може да се постига само по пътя на крайното противопоставяне, независимо от обстоятелствата. Тя е по-скоро принос към комплексната култура на споделеното сходство, отношения и категории, които дават смисъл и са валидни не само за архитектурата, но и за мястото й в обществото. Накратко, качеството на архитектурата зависи от общите ценности, усилията и идеите, които са въплътени в нея, планирайки бъдещето върху постамента на миналото. Приемствеността може да се изрази конкретно чрез участниците, получили вдъхновение от тясната си обвързаност с майстори от близкото или далечно минало, както и от близостта им със съвременни творци. 

"Сребърен лъв" за нова и обещаваща практика получават Графтън Архитекти (Ивон Фарел и Шели Макнамара). (Ил.4-1) Впечатляващото представяне на проекта за  Университетското градче в Лима е вдъхновено от сградите на Пауло Мендес да Роча, строежите на инките в Перу и келтите по атлантическите брегове. Макетите на важни проекти на Роча са показателни за архитектурата произлизаща от средата, климатичните условия и традиционни строителни практики, а концептуалните и пространствени качества на инсталацията демонстрират значителния потенциал на Студио Графтън за преосмисляне на градския пейзаж.
Взаимовръзката с велики творци от миналото и настоящето са многобройни: групаите FAT и Андреа Паладио, Ruta del Peregrino, Горт Скот и Ренцо Пиано.
Проектът Оркос, Перу (Ил. 4-2) е предизвикан от предстоящото изграждане на земеделски град в пустинята по тихоокеанското крайбрежие, след реализацията на мега-проекта прехвърлящ вода от басейна на Амазонка. Технологичният пробив, осъществил грандиозното хидро-съоръжение, е последван от приобщаването към традициите на древната култура Моча обитавала тези земи. Новият град търси образа си на базата на куба и древната глина с множество вариации по темата.    
Приемствеността съществува и в авангарда на формообразуването и конструкцията. Изгражданите от Заха Хадид (Ил. 4-3) плавни форми, намират баланса на конструктивните сили и флуидната си форма като продължение на новаторските методи на Фрай Ото и Феликс Кандела, които започват да развиват конструктивната логика в отговор на изискванията на околната среда. Физическите им изследвания са продължени с методите на компютърното моделиране до по-сложни проявления. Инсталация Arum има формата на кала, осъществена от гофриран метал. Тя представлява комбинация между черупка и конструкция работеща на опън. Експозицията изяснява пътя за създаването на сложните конструкции на Хадид. 
Горт Скот и Ренцо Пиано. (Ил. 4-4) Пространствената и градоустройствена чувствителност се разисква по отношение на най-високия европейски небостъргач в централната част на Лондон - The Shard.  Работният макет на Ренцо Пиано онагледява идеята на Общината за постигане на градоустройствена плътност в непосредствена близост до транспортния възел London Bridge, където се издига новият обем, който доминира в силуета на града. Фиона Скот доказва със детайлните аксонометрични скици на съседните квартали, че реалният живот на тази територия се влияе повече от решението на приземното им ниво, отколкото на присъствието на високата сграда.
Музей на копирането, FAT (Ил.4-5.) е многопластова  композиция, чиято тема е болезнената загуба на идентичност и отчуждението от субекта на архитектурното творчество. За разлика от баналната концепция отричаща този акт на наподобяване, FAT разбира копирането като многостранен терен за изява. Контрапункт на инсталацията е Вила Ротонда на Леон Батиста Алберти, най-репродуцираната сграда в архитектурната история, представена частично като калъп и отливка. И докато копирането е било част от обучението в класическия период, то в съвременността този процес застрашава реалната оценка във времето и митологизирането на сгради от най-новата архитектура, създадени по силата на новаторството и гения на техните създатели. Явлението, обяснено от Бодряр като „симулкрум и симулакра”, обезличаващо света с копия на копията сякаш не тревожи групата FAT. Тя ни предлага да направим собствена „книгата на копията”(набор от изображенията на любими обекти).      
Представените работи показват различна архитектура, отчитаща влиянието на контекста, предпочитанията на архитектите, историята, езика и културата. Въпреки богатството на културните различия те подчертават общите възгледи, които професията споделя, независимо от очевидното разнообразие на архитектурната продукция днес.
Текст и снимки: Анета Трифонова
 
04-01-1
04-01-2
04-2
04-2-2
04-3
04-3-2
04-4
04-5

Сподели
 

Новини

20 Април 2018, 13.51
Най-големият мултифункционален проект в България навлиза във Втора фаза  от...
11 Април 2018, 12.40
Основната цел на Проекта Building Difference е подобряване на градската среда в района...
10 Април 2018, 12.45
Представянето на VEKA AG на тазгодишното изложение FENSTERBAU FRONTALE в Нюрнберг бе под...
Медийни партньори
VIP медиен партньор