Списание The Building, Архитектура, Строителство, Инвестиции - Дневната светлина като инструмент за проектиране - Списание The Building, Архитектура, Строителство, Инвестиции

Дневната светлина като инструмент за проектиране

(1 глас, средно 5.00 от 5)

9019a152c3ae40ca952ae436e9f963d9_index_www.sfizioso.it

Бившата фабрика на Фиат „Лингото”, Торино

Дневната светлина е физичен феномен, на който рядко обръщаме специално внимание, но който е  жизнено важен както за физическото, така и за психичното здраве на всеки от нас.
Факт е, че когато навън е мрачно и светлината достига до нас разсеяна и оскъдна, нашата активност и настроение са значително „занижени”, докато при един слънчев и спокоен ден, в който всичко наоколо „грее” в естествените си цветове, духът ни е повдигнат, желанието ни за живот и разнообразие се завръща и ние се чувстваме изпълнени с енергия.

В днешно време, проблем на голяма част от обществото е фактът, че хората прекарват по-голяма част от времето си в затворени пространства и рядко могат да се насладят на светлината (каквато и да е тя) по начина, по който естествената ни природа го изисква. Този факт винаги е бил предизвикателство за архитекти и проектанти, които са се стремяли да преодолеят липсата на връзката между човека и околната, естествена за него среда и да „допуснат” слънцето в сградите по всевъзможни начини. Нека обаче оставим настрана реденето на прозорци и смятането до къде може да достигнат слънчевите лъчи и да погледнем на нещата по един по-динамичен начин.

В началото на 70-те години на миналия век, в Милано е създадена първато училище за специализанти в сферата на модата и дизайна, наречено Домус Академи. В него преподаватели са професионалисти от водещи италиански фирми от тази индустрия, а студентите от своя страна активно участват в най-инновативните проекти и разработки по това време. Именно на един такъв проект бих искала да обърна специално внимание, тъй като принципите, заложени в него са актуални и до днес и са доказателство, че всеки един творец държи в себе си най-мощния инструмент за проектиране, а именно – слънчевата светлина.
Проектът наречен  „Лингото Примарио” е изключително мащабен и представлява възобновяване и подобрение на сградите на Фиат в Торино.

Частта от този проект, която е свързана с темата днес, е създаването на стъклен купол, който да затваря пространствата над вътрешните дворове на фабриката на Фиат в небезизвестния квартал Лингото, но да пропуска дневната светлина по специфичен начин, така че хората да придобиват усещане как тя се променя през различните части от деня.

Lingotto_Primario01_02_www.castellidesign.it
Проект за купола на „Лингото”

За целта проектантите разглеждат няколко  параметъра, които играят основна роля в конкретизирането й, а именно интензивност, температура на цвета и ъгъл, под който слънчевите лъча падат върху фасадата. Тези компоненит са тясно свързани помежду си и дават началото на едно много задълбочено проучване. Температурата на слънчевата повърхност е 6000⁰С. Тя има определена интензивност, а директната осветеност на земната повърхност зависи от височината на която се намира слънцето спрямо хоризонта

Lingotto_Primario03_04_www.castellidesign.it
Пирамидална структура
   
         

Lingotto_Primario02_03_www.castellidesign.it

Сечение на купола от цветни стъкла

След подробно изучаване на това как тези компоненти се променят спрямо различните фази на деня и смяната на сезоните, както и взимайки предвид климатичните особености, проектантите от Домус Академи създават фасадна система от стъклени елементи във формата на пирамида, свързани по между си с гумени елементи, които да позволяват максимална устойчивост при различните атмосферни натоварвания. Всяко едно от стъклата в модула е с различен цват, така че максимално да пропуска светлината, но и да филтрира слънчевия лъч, така че да пресъздава определена температура на цвета. Идеята е преминавайки през различните дворове, да се премине от меката сутрешна светлина с виолетово – синкави нюанси, към почти бялата светлина по обяд, към оранжево-червеникавия залез, и този ефект да се запази през целия ден. Така например в двора, който е „предназначен” за вечерна светлина, ще преобладават фасадни модули, които от източната страна на фасадата ще имат филтриращи стъкла, които да пропусат по-топла светлина, докато преминавайки на запад тези филтри постепенно ще се превърнат в неутрални, така че да пропускат изцяло светлината, нужна за постигане на желания ефект. За съжаление този купол остава само на хартия и проектът не бива реализиран. Въпреки това изключително инновативния подход на проектантите може да доведе до интересни решение и в днешно време, тъй като основния материал за реализацията му е дневната, слънчева светлина.

Друг интересен пример, за това как слънчевите лъчи могат да бъдат използвани като мощно средство за проектиране и създаване на емоции, е изложбата на артиста Робърт Ървин през 2013 г. във Вила Панца, Варезе, Италия. Ървин използва светлината експериментирайки различни ситуации, носещи определен заряд на посетителя й с цел той изцяло да се потопи във всяка една от тях. Една от инсталациите в тази изложба е специално създадена за мястото и представлява своеобразна игра между обеми и светлина.

villa-panza-2013_1_05_www.samgha.me
Робърт Ъруин, Вила Панца, 2013г.

Ървин използва една от залите с правоъгълна форма, за да създаде лабиринт от найлонови полу-прозрачни панели, през които светлината от високите и тесни прозорци преминава и „рисува” различни преходи. Преминавайки през тази инсталация, посетителят неволно се спира, за да възприеме промените в преспективата и осветяването на залата, като на моменти губи представа къде точно се намира входната врата. По този начин артистът използва светлината като средство за определяне и обособяване на пространството. Създава динамични картини, които носят същевремено спокойствие и мистерия, която всеки един посетител разгадава сам за себе си.

villa-panza-2013_2_06
Робърт Ъруин, Вила Панца, 2013г.

Тези два проекта са пример как дневната светлина може да бъде използвана в различни мащаби и чрез различните й свойства. Тя представлява съвкупност от елементи, които могат да бъдат насочени в една или друга посока и по най-естествен начин да задоволят нуждите ни за връзка с външния свят, далеч от офиса.

Автор: Вяра Алексиева 

Сподели

Тагове: дневна светлина | лингото примарио | проектиране

 

Новини

14 Август 2018, 11.33
Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ отваря врати, за среща на...
13 Август 2018, 12.46
Снимка на Експозиционния център от личния сайт на арх. Нарди, Източник:...
06 Август 2018, 14.24
Крайният срок за регистрация и подаване на проекти в конкурса „Годишни...
Медийни партньори
VIP медиен партньор